loading...

مهندسی آب و فاضلاب

امروزه وجود برج های مسکونی و تجاری که دارای طبقات منفی زیادی می باشند در سطح شهر های بزرگ و صنعتی دیده می شوند. یکی از مشکلات این برج ها انتقال فاضلاب طبقات منفی آن ها می باشد. شبکه فاضلاب شهری بسیار

امروزه وجود برج های مسکونی و تجاری که دارای طبقات منفی زیادی می باشند در سطح شهر های بزرگ و صنعتی دیده می شوند. یکی از مشکلات این برج ها انتقال فاضلاب طبقات منفی آن ها می باشد. شبکه فاضلاب شهری بسیار نزدیک به سطح زمین احداث می شود. و از آن جا که فاضلاب برج ها در طبقات پایینی جمع آوری می شود باید به نحوی وارد اگو شهری شود. راه حل این مشکل استفاده از لیفت استیشن فاضلاب در طبقات منفی است.

لیفت استیشن چیست؟

لیفت استیشن یا همان ایستگاه پمپاژ یکی از رایج ترین تجهیزات انتقال فاضلاب می باشد. لیفت استیشن از یک مخزن، پمپ فاضلابی و لوله و اتصالات تشکیل شده است. به این ترتیب که فاضلاب ابتدا وارد این مخزن شده و سپس پس از رسیدن به سطح تعیین شده توسط مهندسین به سمت بالا پمپاژ می شود. 

کاربرد لیفت استیشن

برای انتقال فاضلاب همیشه سعی بر این است که از نیروی جابه استفاده شود. اما در برخی از شرایط خاص نیروی جاذبه پاسخگوی انتقال فاضلاب نیست و به همین دلیل از ایستگاه پمپاژ فاضلاب استفاده می شود. برخی از نقاطی که می توان در آن از لیفت اسیتشن استفاده کرد در پایین ذکر شده است.

انتقال فاضلاب طبقات منفی

مهم ترین کاربرد لیفت استیشن انتقال فاضلاب طبقات منفی است. در ساختمان های چند طبقه به منظور لیفت فاضلاب از طبقات زیرزمین به شبکه فاضلاب از یک ایستگاه پمپاژ استفاده می شود. 

انتقال فاضلاب طبقات همکف

در برخی موارد ممکن است فاضلاب ساختمان در طبقات منفی نباشد. اما از سوی دیگر ممکن اسن شبکه فاضلاب در سطحی بالا تر از فاضلاب جمع شده یک ساختمان یا مرکز باشد. در این موارد نیز از یک لیفت استیشن برای پمپاژ فاضلاب طبقات همکف استفاده می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب

معمولا در پکیج تصفیه فاضلاب از یک مخزن منعادل ساز یا یک حوض آرامش پس از آشغالگیر یا پیش تصفیه استفاده می شود. پس از جمع شدن فاضلاب در این مخزن به منظور ادامه دادن به فرایند تصفیه فاضلاب و وارد شدن پساب به مراحل بعدی از یک لیفت استیشن کمک گرفته می شود. ایستگاه پمپاژ فاضلاب را از مخزن متغادل ساز به مخزن هوادهی یا منعقد ساز و یا چربی گیر پمپ می کند.

انتقال فاضلاب طبقات منفی با لیفت استیشن

چگونه فاضلاب طبقات منفی لیفت می شود؟

جهت لیفت یا بالا بردن فاضلاب از طبقات منفی به نزدیکی سطح زمین و به درون شبکه فاضلاب باید از ایستگاه پمپاژ استفاده کرد. ابتدا میزان دبی ورودی فاضلاب محاسبه می شود. این کار با انالیز میزان آب مصرفی و یا مشخص کردن تعداد افراد ساختمان، ساعت کاری و غیره مشخص می شود.

مرحله بعد جانمایی لیفت استیشن در پایین ترین طبقه است. یک مکان مناسب جهت نصب ایستگاه پمپاژ تعیین می شود. در تعیین این مکان سعی می شود تا کم ترین لوله کشی طولی و عمودی رعایت شود. همچنین ارتفاع مناسب برای پمپ فاضلابی در نظر گرفته می شود.

در سومین مرحله محاسبات مربوط به انتقال فاضلاب از طبقات منفی تا اگو شهری، افت هد در لوله عمودب، زانویی ها و غیره محاسبه می شود. پس از انجام محاسبات پمپ فاضلابی مناسب انتخاب می گردد. معمولا از دو پمپ درون یک لیفت استیشن استفاده می شود. تا در مواقع اضطراری و زمان هایی که یک پمپ از کار می افتد ایستگاه پمپاژ از کار نیفتد. 

همچنین به دلیل حساس بودن انتقال فاضلاب از پمپ های خردکن دار استفاده می شود. تا هرگونه جامدات درشت و مواد معلقی که ممکن است به پمپ آسیب برساند را حذف کند. جنس پمپ ها معمولا از استیل ضد زنگ است تا در برابر مواد خورنده موجود در فاضلاب مقاومت بالایی داشته باشد.

در آخرین مرحله، پمپ ها، ورودی و خرجی به لیفت استیشن درون مخزن سپیتک جایگذاری می شوند و در محل نصب خواهند شد.

مشخصات فنی لیفت استیشن فاضلاب

جهت آسان شدن مراحل نصب و راه اندازی ایستگاه پمپاژ از مخزن های پلی اتیلن دوجداره استفاده می شود. استفاده از پلی اتیلن باعث می شود تا بدنه آن ها در برابر فشار خاک اطراف و بالا بسیار مقاوم باشد. همچنین پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر اشعه uv دارد. این مخزن ها به صورت پیش ساخته بوده و وزن پایینی دارند و امکان انتقال و نصب آسان را فراهم می کنند. به منظور بررسی های دوره ای نردبان درون مخزن لیفت استیشن تعبیه می شود.

نظرات (0) تاریخ : سه شنبه 08 آذر 1401 زمان : 11:41 بازدید : 7 نویسنده : liftstation
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 6
  • بازدید کلی : 43